January 13th, 2017
10am
Salon of former Palais Dürckheim, Cranachstraße 47, Weimar

Polyphonies in Space - Dispersing Time Labyrinths Symposium with Silvia Fômina, Helen Geyer, Joachim Haas and Paolo Zavagna

To an increasing extent, compositional interest is directed to involve the space in musical design, not for dialogue and echoes such as in Renaissance and Baroque, or for dramatic effects as in Romanticism, but as an equal medium in time, in which music takes place. Why has the music in space gained so much importance in the compositional development from the 1950s onwards?

In zunehmendem Maß richtet sich das kompositorische Interesse mittlerweile darauf, den Raum in die musikalische Gestaltung einzubeziehen, und zwar nicht für Dialog und Echowirkungen wie in Renaissance und im Barock oder für dramatische Effekte wie in der Romantik, sondern als ein in der Zeit gleichberechtigtes Medium, in dem Musik sich verwirklicht. Warum hat die Musik im Raum gerade in der kompositorischen Entwicklung ab den 50er Jahren so große Bedeutung erlangt?

Program

Klang-Raum. 1600-1800 n.Chr: Venedig vor dem Fall der Republik
/ Sound and Space 1600-1800 A.D: Venice before the Fall of the Republic

Helen Geyer

Die Auflösung des hierarchischen Zentrum–Peripherie-Prinzips im Tonalen wie Räumlichen
/ The Dissolution of the hierarchical Center-Periphery Principle in tonality and space

Silvia Fômina

Sounds and Spaces in the Contemporary Venice: from Luigi Nono’s works to soundscape

Paolo Zavagna

Die Wiederentdeckung des Raumes in der Musik
/ The Rediscovery of Space in music

Silvia Fômina

Experimentalstudio des Südwestfunks – 45 Years of Sound and Space

Joachim Haas

Auguri Aquae for orchestra, voices and spatialisation by Silvia Fômina – creation process

Joachim Haas