Vita
Iris Därmann ist Professorin für Kulturwissenschaftliche Ästhetik am Institut für Kulturwissenschaft der Humboldt-Universität zu Berlin. Von 2009-2011 war sie Professorin für Geschichte der Kulturtheorien am Exzellenzcluster Topoi. Sie studierte Philosophie, Soziologie und Sozialpsychologie an der Ruhr-Universität Bochum, wo sie 1993 als Stipendiatin des Graduiertenkollegs „Phänomenologie und Hermeneutik“ promoviert wurde. Ihre venia legendi erhielt sie 2003 für die Fächer Philosophie und Kulturwissenschaft an der Universität Lüneburg. 2005 bis 2006 war sie Visiting Fellow am IFK Wien und Gastdozentin an der Leibnizpreis-Forschungsstelle „Kulturtheorie und Politische Theorie des Imaginären“ der Universität Konstanz, von 2007-2008 Fellow am Kulturwissenschaftlichen Kolleg des Exzellenzclusters „Kulturelle Grundlagen von Integration“ der Universität Konstanz. Von 2009 bis 2011 war sie Präsidentin der Deutschen Gesellschaft für Phänomenologische Forschung. Seit WS 2012/13 ist sie Sprecherin der Forschergruppe „Oikonomia/Ökonomie“ im Exzellenzcluster Topoi und Mitglied der Forschergruppe „Piktogramme“ des Exzellenzcluster Bild Wissen Gestaltung.
Stand: 2013
Fields of research
Das Haus, Wissenstaxonomien und Mysterien der Ökonomie; die Geschichte des Dienens (von der Sklaverei zu Servicegesellschaft); die Geschichte des rituellen und moralischen Opfers; Medien, Bild- und Repräsentationstheorien; Phänomenologie, Psychoanalyse, französische Gegenwartsphilosophie; Kulturtheorien, Ethnologie, Konzepte des Fremden; Theater- und Tragödientheorien; Theorien des politischen Körpers und der Geselligkeit
IKKM Research Project
Serving: From Slavery to the Service Economy
In 1949 Jean Fourastié proclaimed the service economy to be “the great hope of the 20th century”. Service economies are still an important growth and employment sector. Today, however, it is tempting to see the service economy project, with its service hotlines and offshore call centres offering salvation, as a perversion of the idea of service. In practice, it forces the customer to carry out his economic-bureaucratic transactions to an increasing degree himself. In so doing, he operates technical things that are prone to malfunction with “designed simulation of sovereignty” (Sloterdijk). The service economy draws its imaginary credit from an ethos of serving to which it does not itself equate. The central question therefore concerns the cultural-historical revaluation of the values of ruling and serving. How could an ethos and project of serving develop out of slavery, which has been despised since antiquity, and become the organisational basis of society as a “whole”? Six symptomatic strands are of interest here: 1. Using antique conventions of interaction as a starting point, the ensemble of methods (command) and things (whip) by which the slave is turned into a slave, reduced to a “living tool” and a domestic animal, are of central concern. Those virtues of the slave already discussed by writers of antiquity come into question here. 2. Gladiatorial combat, venatio and damnatio ad bestias reveal the slavish character of the actor and his stoic scorn for death. Theoretical studies in conflict make use of their emblematic power, from Hobbes to Locke and through to Hegel, coming together in a recognition of the work of the slave. 3. The economic treatises of antiquity and the modern era are relevant here with regard to the differentiation between productive and reproductive, intellectual and physical work, i.e. with regard to the question of an upgrading of reproduction work. 4. The Pauline self-conception as “the slave of the Messiah” introduces a liminal revaluation of values of ruling and serving. The Pauline conception of the office of bishop and pope as servus servorum Dei also transforms the Christian understanding of the ruler, who then becomes the steward and servant of God. It is not only present in all the set devotional phrases (“Your most humble servant”), but it also still resonates in the democratic concept of the state and the “service knowledge” of modern management. 5. Neither can we ignore service mentality as it is influenced by medieval agonal culture, in which service to God, military service, courtly service and service to the lady are interwoven. 6. The final area of interest is the legal abolition of serfs, domestic servants and slaves who have ceded their rebellious service status to industrially manufactured things, mobilising a whole host of thing-theories since Heidegger’s phenomenological analysis.
Publications
Monographs
Geschichte der Kulturtheorien. Hamburg: Junius.
Theorien der Gabe zur Einführung. Hamburg: Junius 2010.
Figuren des Politischen. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2009.
Fremde Monde der Vernunft: Die ethnologische Provokation der Philosophie [habilitation]. München: Fink 2005.
Tod und Bild: Eine phänomenologische Mediengeschichte [dissertation]. München: Fink 1995.
Articles
"Anthropophagie". In: Harun Maye and Leander Scholz (eds.): Einführung in die Kulturwissenschaft.Stuttgart: UTB 2011.
"Die Auferweckung des eigenen Todes. Heidegger und Freud". In: Cornelia Klinger (ed.): Perspektiven des Todes in der modernen Gesellschaft. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2009, p. 75-97.
"Wie getrennt zusammenleben? Über Politik und die politische Bedeutung von Zwischenräumen". In: Allgemeine Zeitschrift für Philosophie 33.3 (2008), p. 219-235.
"Landnahmen. Menschennahmen. John Locke und der transatlantische Sklavenhandel". In: Volker Gottowik, Holger Jebens and Editha Platte (eds.): Zwischen Aneignung und Verfremdung: Ethnologische Gratwaderungen. Festschrift für Karl-Heinz Kohl. Frankfurt/New York: Campus Verlag 2008, 69-82.
"Obsessive Bilder in Bewegung oder: Pikturale (Fremd-)Darstellungen in europäischer, fremd- und interkultureller Sicht". In: Paideuma 50 (2004), p. 59-78.
"Quand la mémoire devient image de souvenir: Husserl et Freud". In: Eliane Escoubas and Bernhard Waldenfels (eds.): Phénoménologie française et phénoménologie allemande. Paris: L'Harmattan 2000, p. 271-293.
with Detlef Thiel: "Gespenstergespräche: Über einige Archive des Vergessens und Institutionen der Psychoanalyse". In: Phänomenologische Forschungen, Neue Folge 3 (1998), p. 245-275.
"Mehr als ein Abbild/kein Abbild mehr: Derridas Bilder". In: Phänomenologische Forschungen, Neue Folge 1 (1996), p. 239-268.