Vita
Ulrich Richtmeyer studied Free Art at the Bauhaus-Universität Weimar, where he earned an M.A. (1993-1998), and philosophy at the Humboldt-Universität zu Berlin (1998-2003). In 2006 he received his Ph.D. in philosophy from the Humboldt-Universität zu Berlin with a dissertation on “Kant’s Aesthetics in the Age of Photography”. Starting in winter semester 2006/07 he taught the subjects European media studies, cultural studies and philosophy at the University of Potsdam. From October 2007 to January 2010 he was a research associate at the University of Potsdam for the chair of Professor Dr. Dieter Mersch at the Institute for Arts and Media (on the project “Wittgenstein’s Pictorial Thought. The Epistemics and Theory of Imagery”, funded by the Thyssen Foundation). From June to December 2010 he was research fellow at the NFS Eikones (Basel). Between February and May 2010 and since June 2010, he has been a research fellow at the IKKM in the framework of the “Tools of Drafting” program, with the project “Wittgenstein’s ‘Philosophy of the Working Drawing’“.
Dated from 2012
Research project at the IKKM
Wittgenstein’s »Philosophy of the Working Drawing«
The project starts from Wittgenstein’s many reflections on the pictorial practice of working drawings to proceed with a historical and systematic portrayal of the complex cultural technique of technical drawing. With the working title »Philosophy of the Working Drawing,« for the first time it elaborates Wittgenstein’s questions of principle and insights on the subject of pictorial design and of the image as a tool in context, guided primarily by the premises of use theory, such as specific conventions of representation and situations in which images are used. Following the numerous submissions and explanations in Wittgenstein’s complete works, the topos of the working drawing as a particular form of the design, portrayal and instrumental use of images is to be systematically elaborated, as well as the technical use of images in general. Another goal is to locate the working drawing more precisely in its relationship to the image as an instrument or to the image as a model, a subject often reflected upon in Wittgenstein’s visual philosophy, above all in the drawings completed especially for this purpose.
Publications (selection)
Monographs
Kants Ästhetik im Zeitalter der Photographie. Analysen zwischen Sprache und Bild, Bielefeld: Transcript, 2009.
Wittgensteins Bilddenken - Ikonische Intransitivität, (Habilitationsschrift, eingereicht im Januar 2012).
Edited Books
PhantomGesichter. Zur Sicherheit und Unsicherheit des biometrischen Überwachungsbildes, München: Wilhelm Fink Verlag, 2012.
Articles
Logik und Aisthesis. Wittgenstein über Negationen, Variablen und Hypothesen im Bild, in: Martina Heßler, Dieter Mersch (Hg.): Logik des Bildlichen. Zur Kritik der ikonischen Vernunft, Bielefeld: Transcript, 2009, S. 139-162.
Biometrische Bilder, 2009, in: BMBF (Hg.), Kopf und Zahl. Der Hochschulwettbewerb im Jahr der Mathematik, Bremen: Haus der Wissenschaft, S. 46-47.
Vom Bildspiel zum Sprachspiel. Wieviel Kompositphotographie steckt in der Logik der Familienähnlichkeit?, in: Volker A. Munz, Klaus Puhl und Joseph Wang (Hg.), Language and World. Preproceedings of the 32nd International Wittgenstein Symposium, Kirchberg am Wechsel, 2009, S. 354-358.
Einprägsame Bilder: Paradigmen ohne Beweiskraft, in: Richard Heinrich, Elisabeth Nemeth und Wolfram Pichler (Hg.), Bild und Bildlichkeit in Philosophie, Wissenschaft und Kunst (Image and Imaging in Philosophy, Science, and the Arts), Papers of the 33. International Wittgenstein Symposium, Kirchberg am Wechsel: Austrian Ludwig Wittgenstein Society, 2010, S.274-277.
Vom visuellen Instrument zum ikonischen Argument – Entwurf einer Typologie der Hilfslinie, in: Jutta Voorhoeve (Hg.), Welten schaffen. Zeichnen und Schreiben als Verfahren der Konstruktion, Reihe »Wissen im Entwurf«, Bd. 4, Zürich, Berlin: diaphanes, 2011, S.111-134.
Zum Programm einer zukünftigen Bildtheorie der Sicherheitstechnik, in: PhantomGesichter, München 2011.
Zur Logik der Phantomgesichter ? Methodische Aporien und philosophische Konsequenzen ikonischer Kompositionalität, in: Internet Journal Rheinsprung 11. Zeitschrift für Bildkritik?(ISSN 1664-9966), herausgegeben von NFS Bildkritik Eikones Basel, 1. Ausgabe Februar 2011, S.117-138.
http://rheinsprung11.unibas.ch/archiv/ausgabe-01/thema/zur-logik-der-phantomgesichter.html
Synoptische Hybride - Geometrie als epistemologische Leitwissenschaft bei Bachelard und Wittgenstein, Christoph Jäger & Winfried Löffler (Hg.): Epistemology: Contexts, Values, Disagreement, Preproceedings of the 34th International Wittgenstein Symposium, Kirchberg am Wechsel/Lower Austria 2011, S. 240-243.
Die unscharfe Allgemeinheit des Bildes. Wittgensteins Begriff der Familienähnlichkeit und das biometrische Kompositbild, in: PhantomGesichter, München 2012.
Zum Programm einer zukünftigen Bildtheorie der Sicherheitstechnik, in: PhantomGesichter, München 2012.
Geometrische Überzeugungskraft. Wittgenstein über das Phänomen des unmittelbaren Einsehens im zeichnerischen Handeln des Menschen, in: Sandra Markewitz (Hg.), Grammatische Subjektivität. Wittgenstein und die moderne Kultur, 2012 (in Vorbereitung).
Paradoxe Paradigmen. Wittgenstein zur Konstitution des Paradigmatischen im Modus der Hervorbringung des Bildes; in: Rita Rieger, Nils Kasper, Stefan Köchel, Elisabeth Fritz (Hg.), Kategorien zwischen Denkform, Analysewerkzeug und historischem Diskurs, Heidelberg (Universitätsverlag) 2012, S. 87-105 (im Druck).
Ist Nachzeichnen ein Regelfolgen?, in: Rheinsprung 11, Ausgabe 3, Die Händigkeit der Zeichnung, Internet Journal, Ausgabe hg. v. Hana Gründler, Toni Hildebrandt, Omar Nasim, Wolfram Pichler, Basel, Mai 2012, S. 110-126.
http://rheinsprung11.unibas.ch/archiv/ausgabe-03/thema/ist-nachzeichnen-ein-regelfolgen.html