Wolfgang Beilenhoff Alumni Representative

Wolfgang Beilenhoff

Vita

Studies of Slavic languages and literature and of film in Bochum, Hamburg, Prague, and Moscow In the 1980s, member of the Constance-based “Intermediality and Intertextuality” research group . Since 1991, Professor of Film Studies at the Department of Media Studies of the Ruhr University Bochum. Since summer 2002, director of the research project on “Mediality and Bodies: The Face in Film” at the “Media and Cultural Communication”inter-university cultural studies research group (Universities of Aachen, Bochum, Bonn, and Cologne). Guest professorships at the RGGU University (Moscow), EHU University (Vilnius) and the Tbilisi State University.
2009-2019 he was Alumni Representative at the IKKM.

Publikationen

Beilenhoff, Wolfgang/Heller, Martin: Kartografie des Populären. Eine Einführung, in: dies. (Hg.): Das Filmplakat, Zürich/Berlin/New York (1995)
Beilenhoff, Wolfgang: Licht – Bild – Gedächtnis, in: Marion Strunk (Hg.): Bildergedächtnis/Gedächtnisbilder, Zürich (1998)
Wolfgang Beilenhoff: A film by Robert Frank, in: Ute Eskildsen (Hrsg.): HOLD STILL – Keep Going, Zürich/Berlin/ New York (2000)
Barck, Joanna/Wolfgang Beilenhoff: Das Gesicht im Film und seine sekundären Inszenierungen, in: Joanna Barck/Wolfgang Beilenhoff (Hg.): Das Gesicht im Film. Sekundäre Inszenierungen /1, montage/AV 13/1 (2004)
Beilenhoff, Wolfgang: Affekt als Adressierung: Figurationen der Masse in Bronenosec Potemkin, in: Joanna Barck/Wolfgang Beilenhoff (Hg.): Das Gesicht im Film. Sekundäre Inszenierungen /1, montage/AV 13/1 (2004) [russ. Übersetzung erscheint Frühjahr 2005].
Beilenhoff, Wolfgang: Iconoclash. Passagen zwischen Denkmal und Film, in: Wolfgang Schäffner/Inge Münz-Koenen (Hg.): Der Bilderatlas im Wandel der Künste und Medien, München: Fink 2004 [Herbst 2004].
Beilenhoff, Wolfgang: Das Lächeln der Marfa Lapkina. Form und (E)Motion, in: Thomas Koebner (Hg.): Bildtheorien des Films, München: Text und Kritik [Frühjahr 2005].
Barck, Joanna/Beilenhoff, Wolfgang/Löffler, Petra (Hg.): Medialität und Modalität. Das Gesicht im Film. Beilenhoff, Wolfgang (Hg.): Poetika Kino. Theorie und Praxis der russischen Formalisten. Frankfurt/M. (2005)
Der gewöhnliche Faschismus. Ein Werkbuch zum Film von Michail Romm, hg.v. Wolfgang Beilenhoff / Sabine Hänsgen, mit einem Vorwort von Maja Turowskaja, Berlin: Vorwerk 8 2009.